Referat for Klima- Natur og Genbrugsudvalget møde den 06. september 2023
153. Vedtagelse af Vandforsyningsplan 2023-2035
Sagsnummer: 2023-011041
Sagsbehandler: Rikke Kirk Andersen
Præsentation
Forslag til Vandforsyningsplan for 2023-2035 har været i offentlig høring i perioden 10. maj 2023 til 26. juli 2023. Der er indkommet et høringssvar. Planen skal endelig vedtages.
Forvaltningen foreslår
- at udvalget endelig vedtager Vandforsyningsplan 2023-2035.
Sagsbeskrivelse
Vandforsyningsplanens hovedformål er at sikre, at befolkningen kan få drikkevand af god kvalitet på en nem og sikker måde.
Planen er grundlaget for Middelfart Kommunes forvaltning og administration i forhold til kommunens 16 almene vandværker, 5 ikke-almene anlæg, 63 erhvervsindvindingsanlæg og 73 enkeltindvindere.
Forslag til Vandforsyningsplan har været i offentlig høring i perioden 10. maj 2023 til 26. juli 2023. Der er indkommet et høringssvar i perioden. Planen er rettet til efter bemærkningen, da der var tale om rettelse af teknisk karakter.
Vandforsyningsplan 2023-2035 afløser den tidligere Vandforsyningsplan 2010-2022.
Vandforsyningsplan er digital og kan se på Om planen - Vandforsyningsplan 2023-2035 (niras.dk)
Desuden er planen vedlagt som bilag 1.
Mål med planen
Planen strukturerer udviklingen af vandforsyningen - herunder vandværkerne - i kommunen og har tre overordnede mål for vandforsyningsplanen:
God drikkevandskvalitet
Drikkevandsproduktionen skal baseres på grundvand, der som udgangspunkt kun behandles med simpel filtrering gennem sandfilter, inden det distribueres til forbrugerne. Via godkendelser, tilladelser og tilsyn arbejder vi for, at drikkevandskvaliteten for alle almene vandværker, enkeltindvindere og erhvervsindvindere (der hvor der er kvalitetskrav) overholder kvalitetskravene til drikkevand.
Ren og tilstrækkelig vandforsyning
Forsyningen af drikkevand i Middelfart Kommune skal ske på grundlag af grundvand, der er velegnet til formålet og kan forsyne nuværende og fremtidige generationer. Desuden skal planen sikre, at indvindingen af grundvand i kommunen foregår på et bæredygtigt grundlag, så vandløb, søer og naturområder ikke påvirkes negativt.
Sikker vandforsyning
Drikkevandsforsyningen skal baseres på en indvindings- og forsyningsstruktur med høj grad af forsyningssikkerhed. Vi arbejder for, at alle almene vandværker opnår en øget forsyningssikkerhed.
Der er generelt en høj grad af forsyningssikkerhed i kommunen, men der er nogle udfordringer, som betyder, at der i fremtiden skal være yderligere fokus på forsyningssikkerheden. De fremtidige udfordringer er bl.a. flere forekomster af pesticider i grundvandet, større udsving i nedbør og længere perioder med tørke på grund af klimaændringer, samt erhvervsudvikling med vandkrævende virksomheder eller større efterspørgsel på mere vandingskrævende grøntsager. Alt sammen er udfordringer, som et enkelt vandværk i mange tilfælde kan have svært ved at opfylde. En af løsningerne på dette er øget samarbejde mellem vandværkerne.
Endvidere er der i planen fokus på, at vandværkerne fortsætter med at energioptimere og bidrage til at nå Parisaftalens målsætninger.
Økonomi
Ingen
Høring
Forslag til vandforsyningsplan har været i høring i 11 uger.
Klima & bæredygtighed
Vandforsyningsplanen lægger op til et øget fokus på bæredygtigt indvinding og energioptimering på vandværkerne.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
154. Godkendelse af projektforslag: Fjernvarmeforsyning af Billeshave Efterskole
Sagsnummer: 2023-006443
Sagsbehandler: Jeanette Maria Dyhr
Præsentation
Middelfart Kommune har 6. juni 2023 modtaget projektforslag fra Middelfart
Fjernvarme for konvertering af Billeshave Efterskole, samt boliger og et nyt boligområde langs Billeshavevej i Strib.
Forvaltningen foreslår
- At der meddeles endelig godkendelse af projektforslaget.
Sagsbeskrivelse
Projektet er konvertering af den naturgas forsynede Billeshave Efterskole, boliger langs Billeshavevej samt det fremtidige nybyggeri omfattet af kommuneplan B.02.17. Godkendelsen er vurderet til ikke at være VVM-pligtig. Dette projekt er en udvidelse af Strib projektets etape 2.
Projektforslaget omfatter ændring af områdeafgrænsning fra naturgas til fjernvarme for 8 naturgasinstallationer (herunder 5 storforbruger-installationer ved Billeshave Efterskole), ved etablering af distributionsnet inkl. stikledninger m.m. i projektområdet, samt klargøring til fjernvarmeforsyning af fremtidige boliger.
Projektforslaget er sammenlignet med individuelle varmepumper som referencescenarie.
Beregningerne viser positiv samfundsøkonomi, selskabsøkonomi, samt forbrugerøkonomi ved projektet. Projektet resulterer i en samfundsøkonomisk fordel på ca. 7,9 mio. kr. over betragtningsperioden på 20 år, og følsomhedsanalysen viser, at et fald på 20% i tilslutning af ny bebyggelse fortsat vil give en positiv samfundsøkonomi. I projektet er der antaget ca. 50 boliger for det nye område.
For Billeshave Efterskole, eksisterende og ny bebyggelse er der regnet med henholdsvis et varmebehov på 504, 145 og 344 MWh. Samlet set altså lidt under 1000 MWh.
Økonomi
Projektet inkluderer byggemodningsbidrag på ca. 2,4 mio. kr. som vil kræves af bygherre i forbindelse med opførsel af boliger i boligområdet omfattet af kommuneplanen B.02.17.
Der kendes ikke til kommunalt ejede matrikler i området.
Høring
Høringen var udvidet til 6 uger, grundet sommerferieperiode fra 12. juni 2023 til 25. juli 2023.
Evida havde ingen bemærkninger til projektforslaget.
TREFOR El og Middelfart Kommune indgav ikke nogle høringssvar til projektforslaget.
Klima & bæredygtighed
Fjernvarmebehovet i Middelfart Fjernvarmes forsyningsområde for Middelfart er baseret på varme fra TVIS, som består af biomassekraftvarme, samt af overskudsvarme.
I dag er der 8 gasinstallationer i området, samt 2 forbrugere som bruger fast brændsel og 2 som har varmepumpe. Ved gennemførsel af projektet vil dette område kunne forsynes med varme fra TVIS.
Projektet forventes at udlede flere emissionsstoffer end referencen, da der sammenlignes med individuelle varmepumper. Ved sammenligning med naturgas, vil udledningen være lavere. Naturgas forbrugerne i området har et forbrug på 125.814 kWh/år, med en CO2-udledning på 17,3 ton/år, som med fjernvarmen ville have en CO2-udledning på 6,6 ton/år.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
155. Godkendelse af regulativ for erhvervsaffald
Sagsnummer: 2023-007797
Sagsbehandler: Signe Jenrich Larsen
Præsentation
Erhvervsaffaldsregulativet skal revideres i forhold til den nye bestilleordning for asbestaffald samt ordning for virksomheder, der har mulighed for at bruge de kommunale indsamlingsordninger for visse husholdningslignende genanvendelige affaldstyper.
Endvidere udfases ordningerne for bygge- og anlægsaffald og for PCB-holdigt affald, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Regulativet har været i offentlig høring.
Forvaltningen foreslår
- At det reviderede regulativ for erhvervsaffald godkendes.
Sagsbeskrivelse
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale STandard Affalds Regulativer". Forvaltningens ændringer i erhvervsaffaldsregulativet er følgende:
Der tilføjes en ny §20, Ordning for asbestholdigt affald. Ordningen beskriver den nye bestilleordning for asbestaffald, der træder i kraft pr. 1/1 2024. Virksomheder kan frivilligt benytte ordningen, hvor Affald & Genbrug tilbyder at afhente asbestaffald på lokaliteten, hvor det er frembragt. Desuden vil mængdebegrænsningerne for aflevering af asbestaffald på genbrugspladserne, iht. den nye bestilleordning, fremgå af §11, Ordning for genbrugspladserne.
Der tilføjes en ny §21, Ordning for indsamling af visse typer genanvendeligt affald. Ordningen beskriver virksomheders mulighed for frivilligt at tilmelde sig de kommunale ordninger for mad-, papir-, pap-, glas-, metal-, plast-, mad- og drikkekarton-, samt tekstilaffald, såfremt virksomhedens affald i type og mængde er svarerende til affald fra en husholdning.
Tidligere §19, Ordning for bygge- og anlægsaffald, samt tidligere §20, Ordning for PCB-holdigt affald, ophæves, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet. Ordningerne har tidligere været omfattet af standardteksten i NSTAR, og var derfor obligatoriske for regulativet.
I §10, Ordning for husholdningslignende restaffald, ophæves kravet om, at tømning skal foretages hver 14. dag. Årsagen hertil er, at madaffald sorteres særskilt, og restaffaldet derfor ikke giver anledning til uhygiejniske forhold.
Der er generelt foretaget sproglige tilretninger eller præciseringer.
Økonomi
Ændringerne i Erhvervsaffaldsregulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Forslag til revideret regulativ for erhvervsaffald har været i offentlig høring i 6 uger. Der er ikke indkommet høringssvar.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, ressourcer og klima. Erhvervsregulativet skal understøtte virksomheders mulighed for affaldsforebyggelse, affaldssortering, håndtering og afsætning i en kommunal sammenhæng, og har derfor betydning for klimaet, bl.a. i forhold til udledning af drivhusgasser og cirkulær økonomi.
Beslutning
Godkendt.
Behandlingsplan
Bilag
156. Godkendelse af regulativ for husholdningsaffald
Sagsnummer: 2023-008246
Sagsbehandler: Karen Lübben
Præsentation
Regulativ for husholdningsaffald er tilpasset de nye vedtagne indsamlingsordninger for henholdsvis tekstilaffald og asbestholdigt affald. Derudover har det været nødvendigt med mindre præciseringer af regulativet, f.eks. i forhold til kolonihaver. Endvidere udfases ordningerne for PCB-holdigt affald, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Forvaltningen foreslår
- At regulativ for husholdningsaffald godkendes
Sagsbeskrivelse
Middelfart Kommunes regulativ for husholdningsaffald fastsætter reglerne for håndtering af husholdningsaffald fra alle borgere og grundejere i Middelfart Kommune.
Regulativet skal, jf. affaldsaktørbekendtgørelsen, følge en fastsat standard og udarbejdes i systemet "Nationale Standard Affalds Regulativer". Derfor kan der i regulativets standardtekst forekomme ændringer, der ikke er foretaget af forvaltningen.
Regulativet er tilpasset forskellige nye ordninger, som er blevet besluttet i Klima- Natur og Genbrugsudvalget. Udover de ændringer/præciseringer, som er beskrevet nedenfor, er der lavet en række mindre sproglige ændringer.
Indsamling og sortering ved kolonihaveforeninger
Ændring i §§ 10 – 29. I beskrivelsen af, hvem ordningerne gælder for, er ordlyden ”Ordningen gælder for alle private borgere og grundejere i kommunen” suppleret med ordlyden: ”Ordningen gælder for sommerhuse, kolonihaver m.m. i kommunen."
Ændringerne følger af beslutning på KNG d. 03.05.2023 om at inkludere kolonihaver i affaldsindsamlingen.
Ny ordning for tekstilaffald
Ændring i §18 således, at teksten nu afspejler den henteordning i form af en bestilleordning, der implementeres i efteråret 2023 som supplement til bringeordningen til genbrugspladserne. Ordningen blev besluttet på møde i KNG d. 29.03.2023.
Ny ordning for asbest
Ændring i §21.3 og tilføjet §29. Der er tilføjet ny paragraf, samt lavet rettelse i forhold til brug af genbrugspladserne, således regulativet afspejler den nye ordning for asbestholdigt affald, der træder i kraft 1. januar 2024. Tilretningen er lavet som følge af beslutning på KNG d. 03.05.2023 om vedtagelse af en ny ordning for asbestholdigt materiale.
PCB-holdigt affald
Tidligere §28 (Ordning for PCB-holdigt affald) ophæves, da affaldet er omfattet af andre ordninger i regulativet.
Bygge- og anlægsaffald
Ændringer i §26 så teksten følger teksten i regulativ for erhvervsaffald.
Økonomi
Ændringerne i regulativet har ikke økonomiske konsekvenser for Middelfart Kommune.
Høring
Regulativet har været i offentlig høring i 6 uger. I høringsperioden er der indkommet to høringssvar fra Ældrerådet og Handicaprådet.
Høringssvarene giver ikke anledning til at ændre i regulativet.
Klima & bæredygtighed
Der er en tæt sammenhæng mellem affaldsmængder, sortering og klima og miljø. Regulativet skal på bedst mulig måde understøtte husholdningerne i kommunens mulighed for affaldsforebyggelse og -sortering, hvilket kommer klimaet og miljøet til gavn.
Beslutning
Godkendt.